Nyhed

Over halvdelen af byggeskader skyldes fugt - de nye fugtanvisninger hjælper projekterende og udførende parter

Lagt online: 18.04.2023

Skader forårsaget af fugt er dyrt både på den økonomiske og klimamæssige bundlinje. Fugtskader løber op i milliarder af kroner årligt og forkorter levetiden på bygninger og bygningsdele, hvilket modarbejder den grønne omstilling. Vores byggeri skal leve så længe som muligt, og derfor er det vigtigt, at vi bygger fugtsikkert.

Nyhed

Lagt online: 18.04.2023

Find de nye fugtanvisninger her.

Det er en god forretning at bygge fugtsikkert

Når over halvdelen af byggeskader i dag kan spores tilbage til fugt som årsag, er der god grund til at følge den tilgængelige viden på området. Den er for nylig blevet opdateret og udvidet med tre nye fugtanvisninger, som omhandler emnerne ”Teori, beregning og undersøgelse”, ”Projektering og udførelse” samt ”Bygningsdele”.

Hovedforfatteren er civilingeniør og seniorforsker Erik Brandt, der i 2022 fejrede sit 50-års jubilæum ved BUILD - Institut for Byggeri, By og Miljø (tidligere Statens Byggeforskningsinstitut, SBi), og ifølge Brandt kunne mange fugtskader være undgået allerede i projekteringsfasen.

I en tid hvor byggebranchen arbejder målrettet på at mindske CO2-aftryk, øge cirkularitet og i det hele taget agere mere bæredygtigt, er det på alle måder spild af ressourcer, at fugtrelaterede byggeskader får lov at koste så dyrt for både klima, samfund og branche. De nye fugtanvisninger er opdaterede med den seneste viden og rummer de byggetekniske retningslinjer, der skal til for at undgå fugtskader og bygge fugtsikkert.

”Over halvdelen af byggeskader i dag kan spores tilbage til fugt som årsag. Derfor er det vigtigt, at alle i byggebranchen tager fugt alvorligt – og følger de retningslinjer, der eksisterer. For hvordan skal vi på den ene side holde fokus på bæredygtighed, ressourcebevidsthed og klima og på den side ikke bygge fugtsikkert?”

Erik Brandt

Nye tjeklister og nye afsnit

Det er vigtigt for Brandt, at fugtanvisningernes indhold er tilgængeligt, forståeligt og nemt at omsætte til praksis. Til gengæld ligger der et stort ansvar i branchen for rent faktisk at bruge og rette sig efter anvisningerne. Heri også et ansvar for videreformidling mellem ledede i et byggeri.

Fugtanvisningerne er derfor dels en opdatering af viden, dels en væsentlig udvidelse, hvor især spørgsmål vedrørende projektering og udførelse behandles i en anvisning for første gang. Yderligere er der praktisk hjælp til brug af fugtanvisningerne i de nye udgivelser, og anvisningerne viser nu flere eksempler på udformning af bygningsdele – herunder sammenbygning af bygningsdele:

”Vi har suppleret med tjeklister, som kan anvendes ved projektering og udførelse. De nye anvisninger har også fået udvidet afsnittene om renovering af bygningsdele, et udvidet afsnit om kældre, et om fugtundersøgelser og et helt nyt afsnit om gulve. Desuden er der udviklet et opdateret regneprogram, som kan anvendes til at vurdere rentabiliteten af totaloverdækning”, udtaler Brandt.