Om projektet
Forskningsprojektet "Bedre data om trafikulykker"
Der findes ikke en samlet og dækkende registrering af alle trafikulykker i Danmark. Forskning har vist, at den officielle ulykkesstatistik baseret på politiregistrerede ulykker er belastet af et meget stort mørketal, dvs. at et betragteligt antal ulykker ikke når til offentlighedens kendskab. I et studie med 5.532 deltagere rapporterede 10 % i løbet af et år, at de havde været involveret i en trafikulykke. Heraf havde 18 % opsøgt egen læge eller været på akutmodtagelsen efter ulykken. Undersøgelsens deltagere var et repræsentativt udsnit af danskere, og opregnes tallene til hele Danmarks befolkning svarer det til, at ca. 85.000 kvæstes i trafikken i Danmark hvert år. Den officielle ulykkesstatistik baseret på politiets ulykkesregistreringer indeholder kun oplysninger om ca. 3.300 kvæstede i trafikken. Dermed bliver trafikulykkernes mørketal på hele 96 %.
Et skævt ulykkesbillede
Ikke alene mangler der information om mange ulykker, rapporteringsgraden er også skæv. Specielt ulykker med cyklister er underrapporterede i politiets registrering, mens eneulykker med fodgængere ikke er defineret som en trafikulykke i den officielle statistik over trafikulykker og derfor ikke rapporteres af politiet. Skævheden i rapporteringer kan i sidste ende føre til en forvredet prioritering af midler i forebyggelsen af nye ulykker. Baseret på de politiregistrerede ulykker vil en ny rundkørsel måske blive højt prioriteret, fordi de primært bygger på bil-bil ulykker, mens mange cykelulykker ville pege på bedre infrastruktur for cyklister, bedre vintervedligeholdelse og lapning af huller på cykelstier.
Fokus på ulykkesinformation
For at imødegå mørketallet af trafikulykker er det muligt at tilgå informationer om, hvilke patienter der behandles for trafikulykker på hospital eller akutmodtagelse ved hjælp af data fra Landspatientregistret, der er et register, som indeholder information om alle behandlinger. Herefter er det muligt at kontakte patienter via brev i digital post med henblik på at få selvrapporterede ulykkesinformationer. Disse data vil være med til at belyse mørketallet, der er forbundet med trafikulykker og kan på sigt være med til at påvirke prioriteringen af midler til at forebygge nye trafikulykker. Af denne årsag er det vigtigt, at der kommer information om det nøjagtige ulykkessted ind fra patienter, som er blevet behandlet som følge af en trafikulykke, da data fra Landspatientsregistret ikke er stedbestemt.
GPS-koordinater til såkaldt sortpletarbejde
For at kunne forebygge fremtidige trafikuheld, vil der blive gjort brug af sortpletarbejde. Dette går ud på at samle al information om trafikulykker og derefter indsætte ulykkeskoordinaterne på et kort over vejnettet. Dette giver mulighed for at foretage sortpletudpegning, hvor der forekommer flere ulykker end forventet, analysere de givne steder med henblik på at identificere en eller flere faktorer, som kan forklare ulykkers opståen. Med denne viden får vejmyndighederne noget at arbejde med, således at forhold kan ændres og nye ulykker undgås.