Om forskningsprojektet
"Hvordan bliver (el)ladcyklen til bil nr. 2 uden for hovedstadsområdet?"
Flere analyser peger på, at moderne ladcykler kan aflaste halvdelen af al transport i byområder, samtidig med at de imødekommer krav til bæredygtig og effektiv transport fra familier såvel som erhvervsdrivende; krav og ønsker, som hverken biler eller almindelige cykler kan opfylde. Yderligere sker der lige nu en udvikling, hvor stadig flere større byer indfører skrappere krav til bilkørsel. Her er det afgørende, at byerne og kommunerne er klar til de alternative mobilitetsformer, og i tilfælde hvor dette forventes at være ladcykler, skal den fornødne infrastruktur og fysiske indretning af byrum, som muliggør benyttelsen af disse, være til stede.
Dette forskningsprojekt vil udfordre en påstand om, at hverdagen ikke kan hænge sammen med en cykel. Resultatet af projektet er en kortlægning af barrierer for brug af (el)ladcykler uden for hovedstadsområdet. Projektet vil fremlægge resultaterne i en rapport. Rapporten vil identificere hvilke brugergrupper, der oplever hvilke barrierer relateret til anskaffelse af en (el)ladcykel, og komme med anbefalinger til, hvordan disse bedst imødekommes i landets kommuner.

Undersøgelsens opbygning
På baggrund af et indledende litteraturstudie udarbejdes et spørgeskema, som skal klarlægge de primære oplevede potentialer og udfordringer, som et repræsentativt udsnit af danskerne oplever ved ladcykler. Målgruppen er fastsat til at være personer i aldersgruppen 25-45 år, bosat uden for hovedstadsområdet, men er ellers tilfældigt udvalgt ved udtrækning gennem Danmarks Statistik. Det er valgt at udelukke respondenter fra hovedstadsområdet, da (el)ladcyklen allerede har vundet god udbredelse her. Der eksisterer ligeledes en formodning om, at (el)ladcyklen opleves forskelligt afhængig af geografisk orientering, som det ønskes at afdække nærmere med dette forskningsprojekt.
På baggrund af spørgeskemaundersøgelsen vil der blive udført en klyngeanalyse, som konkret er i stand til at definere eventuelle geografiske forskelle eller forskelle, der relaterer sig til sociodemografiske variabler, og holdninger til blandt andet klimaspørgsmål og bæredygtig levevis.
Undersøgelsen vil ligeledes indeholde en række kvalitative interviews med udvalgte respondenter fra spørgeskemaundersøgelsen. De efterfølgende interviews har til hensigt at gå nærmere i dybden og kvalificere flere af de tematikker og svar, som den kvantitative undersøgelse og den efterfølgende dataanalyse har givet. De forestående interviews har fokus på brugernes oplevelse og rejse med en (el)ladcykel i hverdagen og skal medvirke til at give en forståelse for det konkrete produkt ud fra brugerens perspektiv.
Projektet afrundes i en sammenfattende afrapportering, som har til hensigt at viderebringe de resultater og anbefalinger til fremtidige prioriteringer, som projektet har identificeret.