Artikel
Girls' Day in Science 6 okt.
Lagt online: 07.10.2021

Artikel
Girls' Day in Science 6 okt.
Lagt online: 07.10.2021

Artikel
Lagt online: 07.10.2021
Artikel
Lagt online: 07.10.2021
Under temaet bæredygtigt byggeri kom pigerne gennem en dag med oplæg fra en studerende og en karrierekvinde, samt tre workshops med forskelligt fokus men der alle var guidet af yngre kvinder fra universitetet (i hvert fald unge til sinds). Initiativet GDS kommer fra Naturvidenskabernes hus som et skub til at få flere piger ind på STEM-uddannelserne så vi kan få flere kvindelige kollegaer i fremtiden. STEM står for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik, hvor der på Aalborg Universitet findes flere end 100 af slagsen.
Med overskriften ”Hvordan ser din mormor egentlig? Og hvordan er lyset” og med kyndig assistance fra synskonsulenterne Mette Anne Jacobsen og Signe Tornøe Tødten, fra CSU Slagelse, stod vi for en af dagens workshops for pigerne.
Postdoc-projektet repræsenterer ikke som sådan en specifik uddannelse, men har overlap med både Lysdesign og Master i Inkluderende arkitektur, og er brugt som case i undervisningen begge steder. Selv om min baggrund er arkitektfaget, er ingeniørfaglighederne repræsenteret i både de lysteknologier vi beskæftiger os med og den VR/AR teknologi som er udviklet til at simulere forskellige synsnedsættelser. Herudover kan man også sige at vi i projektet peger på behovet for at arbejde på tværs af fagene og udfordre de smalle brugerperspektiver der er inden for de mere tekniske fag. Som Lene Tolstrup Sørensen så smukt fik indledt dagen med, er rigtigt meget af vores omgivelser og teknologier udviklet til hvide, midaldrende mænd: fra en murstens størrelse og omfang, de første mobiltelefoner, og endda vore huses ventilationsanlæg.
Vi fik rigtigt mange fine snakke om personlige præferencer til lyset derhjemme og på deres skole, der viste at selv blandt normalt-synede er der rigtigt store forskelle for hvad de foretrækker. De fik prøvet sig med lysmålere og med forskellige synsnedsættelser med både CSU’s analoge briller og en app i VR-brillerne som de har udviklet til projektet ”Bedre lys mere liv”. Nogle havde selv en pårørende hvor ”der var noget med synet”, mens andre fik sat sit eget syn i perspektiv. Det var nemlig ikke noget de som sådan havde tænkt synderligt meget over tidligere, det med syn og lys.