Artikel
Handicappet, funktionsnedsat, ekskluderet – hvad med bare et bredere menneskesyn?
Lagt online: 12.01.2021

Artikel
Handicappet, funktionsnedsat, ekskluderet – hvad med bare et bredere menneskesyn?
Lagt online: 12.01.2021

Artikel
Lagt online: 12.01.2021
Artikel
Lagt online: 12.01.2021
Disse 10 ”børnelove” blev erklæret i november 1959. §5 lyder (på norsk) at alle barn er berettiget til ”særlig behandling, oplæring, og omsorg dersom det er legemlig, sjelelig eller sosialt hemmet”.
I dag diskuterer vi stadigt ligeværd og menneskesyn og balancen mellem støtte og selvhjulpenhed, og bjælken over FN’s bæredygtighedsmål er ’Leave no one behind’.
Den bog i børnebogserien der handlede om funktionsnedsættelser havde titlen ”Planeten med de enøyde barna” på norsk, og på engelsk, ”The boy with the two eyes” hvor det var drengen med de to øjne der var særlig. Jeg mindes min egen undren over hvordan vi egentlig så ud og fungerede og ikke mindst vores forskelle. Jeg kan også huske ham i børnehaven med lap for øje som særligt sej.